Govorica telesa pri plesu


Uporaba osnovne lastnosti izbranih telesnih sistemov v raziskovalnem somatskem procesu je bila osrednja tema diplomantke Alma Mater Europaea Akademije za ples Kaje Marion Ribnikar. Na podlagi tega je ustvarila plesno uprizoritev, s katero je čutenje prek izraznosti telesnega gibanja prenesla gledalcem.

»Moj namen je bil raziskati, kako somatsko prakso umestiti na oder, da hkrati vzpodbudim doživljanje gledalcev, obenem pa doživljam tudi notranjo, čutno izkušnjo plesa,« opisuje dipomatka in nadaljuje, da je kot izhodiščno točko vzela dve perspektivi gledanja na telo: analitično (od zunaj, iz perspektive tretje osebe) in čutno (od znotraj, iz perspektive prve osebe). 

Čutenje funkcije in lastnosti izbranih telesnih sistemov v somatski praksi pri gibanju spremenijo dejavnikekakovosti gibanja: tok, teža, hitrost, in prostor. Med plesom se iz perspektive prve osebe spremeni tudi čustveni nabor. »Iz perspektive tretje osebe sem analizirala gibanje po Labanu, kjer sem določala tok, težo, hitrost in prostor. Težava, ki se lahko pojavi, je vezana na to, da se somatsko gibamo iz čutenja in občutkov, ki jih doživljamo, analiziramo pa tako, da gledamo od zunaj, kako gibanje izgleda. To pomeni, da sem bila v procesu ustvarjanja praktičnega dela diplomskega dela nekaj časa pozorna na perspektivo prve osebe in nekaj časa na perspektivo tretje osebe. Pomembno je bilo, da kadar sem plesala, nisem gledala iz perspektive tretje osebe, saj sem se začela gibati tako, kot sem mislila, da moram, namesto, da bi se gibala iskreno, tako kot sem čutila,« poudarja Kaja Marion Ribnikar in nadaljuje, da je s tem izpostavila težavnost preklopa med perspektivami prve in tretje osebe, pri čemer jo je zanimalo, kako lahko nekaj čutnega, kar izhaja iz somatske prakse, vpliva na izraznost. 

»Zanima me zelo čuten način plesanja tehničnih elementov plesa. Tako, kot sem pri plesu iz pljuč doumela, da mi čutenje njih pomaga pri obratih, da mi ples iz mišičja pomaga pri hitrosti in eksplozivnosti in ples iz črevesja pri pretočnosti, tako me zanima, kako bi lahko tehnični klas postal bolj čuten,« pojasnjuje diplomantka in meni, da kljub njeni osebni veri v estetiko popolnega tehničnega plesa in prav tako tudi v estetiko somatskega plesanaslednji korak predstavlja združitev obojega. »Opazila sem že, da se tehnično tudi somatski ples izboljšuje, ko se plesalec sam nadgrajuje v tehniki, ampak zase bi rada razvila proces, kjer se lahko oboje razvija naenkrat. Zanima me, kako odplesati tehnično naporne gibe med somatskim procesom in v njih napredovati, prav tako pa, kako bolj začutiti telo, medtem ko plešem tehnično,« še pove Kaja Marion Ribnikar.