Predstavitev izsledkov raziskave: Kultura varnosti pacientov


Raziskovalna skupina je na Univerzi Alma Mater Europaea v Ljubljani predstavila študijo merjenja kulture varnosti pacientov, ki obsega 200 strani ugotovitev, pridobljenih z raziskavami opravljenimi v primarnem zdravstvu, bolnišnicah, lekarnah in socialno-varstvenih zavodih.

Glavni cilj je bil oceniti obstoječo kulturo varnosti in na podlagi ugotovitev podati priporočila regulatorju za izboljšanje stanja. 

V državah z visokimi dohodki se ocenjuje, da je vsak deseti bolnik oškodovan med bolnišnično oskrbo. Neželeni dogodki, ki lahko povzročijo škodo, se lahko v skoraj 50 % primerov preprečijo. V projektu se je merila kultura varnosti pacientov v RS, in sicer posebej v različnih zavodih pri različnih tipih izvajalcev zdravstvenih storitev, s priporočili regulatorju za vzpostavitev sistema kakovosti v zdravstvu. 

Zaskrbljujoča statistika opozarja na nujnost izboljšanja varnosti bolnikov. Vsi deležniki v zdravstvenem sistemu so pozvani, naj se osredotočijo na izboljšanje varnosti bolnikov ter zmanjšanje števila škodljivih dogodkov, medtem ko se od regulatorjev pričakuje sprejetje ustreznih ukrepov. Le s skupnimi prizadevanji je mogoče zagotoviti varnejše zdravstveno okolje za vse paciente.

RAZISKOVALNA SKUPINA:

izr. prof. dr. Barbara Toplak Perovič, Univerza Alma Mater Europaea

izr. prof. dr. Andrej Robida, dr. med., specialist pediatrije in javnega zdravja

prof. dr. David Bogataj, Univerza Alma Mater Europaea 

Daniel Grabar, dr. med., Splošna bolnišnica Murska Sobota

 

Projekt 

Zaznavanje kulture varnosti pacientov     

Številka projekta 

V3-2245               Kultura varnosti pacientov

Izvajalec

Alma Mater Europaea University in Splošna bolnišnica Murska Sobota

Namen projekta in cilji

Namen projekta je pripraviti standardiziran vprašalnik za merjenje zaznavanja kulture varnosti v zdravstvu.

1.             Izmeriti zaznavanje kulture varnosti na vzorcu bolnišnic in primarnem zdravstvu, zdravstvenih domov (primarna raven), lekarn v skupnosti in v socialnovarstvenih zavodih;

2.        Predlagati možne ukrepe za izboljšave kulture varnosti za upravljalca kakovosti in varnosti na nacionalni ravni;

3.        Predlagati ukrepe na vseh ravneh izvajalcev zdravstvene dejavnosti.

Dodana vrednost projekta

1.        Podlaga za uvedbo sistemskega spremljanja kulture varnosti omogoča prepoznavanje področji, na katerih je potrebno uvesti ukrepe za povečanje varnosti pacientov;     

2.        Uvedba priznanega in strokovno oblikovanega vprašalnika s pripadajočo metodologijo omogoča večjo mero zanesljivosti z namenom, da se vprašalnik ne bo radikalno spremenil v kratkem času zaradi njegove neustreznosti. Omenjeno dejstvo pomeni, da bo verjetno mogoče spremljati spremembo kulture varnosti skozi daljši časovni horizont;

3.        Oblikovanje nacionalnega vprašalnika preprečuje podvajanje dela med bolnišnicami in omogoča primerljivost med posameznimi nivoji in zdravstvenimi organizacijami;

4.        Merjenje oz. spremljanje kulture varnosti prispeva k povečanju ozaveščenosti zdravstvenih delavcev o pomenu varnosti pacientov in posledično večjo varnost za paciente.

Financiranje projekta 

Projekt sta sofinancirala Ministrstvo za zdravje in ARIS v okviru projekta V3-2245           Kultura varnosti pacientov.

BOLNIŠNICE:

  • Vsak tretji zdravstveni delavec v zadnjem letu svojemu vodstvu ni sporočil nobene napake, ki jo je zaznal pri svojem delu.

  • Zdravstveni delavci izpostavljajo, da bi moralo vodstvo bolnišnic redno namenjati več pozornosti varnosti pacientov, ne samo takrat, ko pride do preprečljivega škodljivega dogodka.

  • Zdravstveni delavci menijo, da v bolnišnicah ni dovolj potrebnega osebja vseh profilov, da bi zmogli vse delovne obremenitve.

  • Prav tako velika večina meni, da je treba zmanjšati število nadur.

  • Iz odgovorov zdravstvenih delavcev je moč zaznati, da je treba umiriti tempo dela v enotah bolnišnic, saj to negativno vpliva na varnost pacientov.

PRIMARNO ZDRAVSTVO:

  • Zdravstveni delavci v primarnem zdravstvu ocenjujejo, da kadrovska struktura v njihovem delovnem okolju ni zadostna za obravnavo števila pacientov in da so motnje v sporazumevanju, zaradi katerih prihaja do zamud pri oskrbi pacientov, pogoste.

  • Iz raziskave izhaja, da je treba zmanjšati utrujenost osebja, saj ta poslabša delovno uspešnost, kar je še posebej kritično v nujnih primerih, kot je npr. srčni zastoj.

  • Osebje v zdravstvenih institucijah meni, da je težko spregovoriti o zaznanih težavah pri oskrbi pacientov.

LEKARNE:

  • Navkljub spodbudnim rezultatom ankete med lekarniškimi delavci je tudi med zaposlenimi v lekarnah zaznati kadrovsko stisko, kar se odraža predvsem kot časovna stiska pri izdajanju receptov.

SOCIALNOVARSTVENI ZAVODI:

  • Velika večina oskrbovalcev meni, da je varnost pacientov oziroma oskrbovancev v socialnovarstvenih zavodih dobra. Le 3 % anketirancev meni, da je varnost slaba.

  • Izsledki raziskave kažejo, da se velika večina oskrbovalcev v socialnovarstvenih zavodih sooča s težavo spregovoriti o zaznanih težavah in napakah pri obravnavi oskrbovancev.

  • Vsak tretji se ne zaveda, da prevelika delovna obremenitev vpliva na varnost pacientov, čeprav se več kot polovica strinja, da utrujenost poslabšuje njihovo delovno uspešnost.

PRIPOROČILA

Za izboljšanje varnosti pacientov je ključno uvesti obvezno redno merjenje zaznavanja kulture varnosti v celotnem zdravstvenem sistemu, vpeljati izčrpen sistem varnosti in zagotoviti praktično usposabljanje za celotno osebje. Izboljšave morajo biti sistematične in temeljiti na natančnih podatkih iz raziskav, ne le na regulatornih zahtevah.